بروبچ دبیرستان دانشگاه زاهدان
کلاس 06 
border="0" src="http://www.sibtheme.com/theme/78/blank.gif" width="80" height="30" hspace="1">

  در این نوشته قصد دارم,به پنج فناوری نوظهوری در صنعت هواپیما سازی اشاره کنم که به احتمال زیاد در چند سال آینده   شما هم می توانید با یکی از این هواپیما به مسافرت های هوایی خود بروید.

اگر مایل به خواندن این مطلب هستید به ادامه مطلب توجه کنید.


هواپیمایی که تصویر آن در بالا مشاهده می کنید Boeing X-48B نام دارد و همانطور که می بینید دارای یک طراحی منحصر به فرد نسبت به هواپیماهای های دیگر است.تفاوت اصلی این هواپیما نسبت به انواع دیگر هواپیماها قرار گرفتن بدنه و باله های هواپیما در یک سطح است.

همانطور که گفتم بدنه,باله ها و موتورهای هواپیما در یک سطح قرار دارند و این بدین معناست که این هواپیما برای بلند شدن از روی زمین فقط از یک سطح استفاده کند که این کار باعث افزایش نیروی آیرودینامیکی هواپیما می شود.

بر اساس این گزارش این هواپیما با استقبال زیادی در آینده روبرو خواهد شد زیرا طراحی این هواپیما باعث مصرف کمتر سوخت می شود.

فیلیپیا اولداهم که یکی از رییسان شرکت مسافربری IMechE است گفته است:

“طراحی که در حال حاضر در بدنه و باله های هواپیماها وجود دارد باعث شده است هواپیماها سطح بزرگتری را بخود اختصاص دهند,که این کار باعث افزایش نیرو برای کشش هواپیما می شود و از آن طرف هم باعث کم شدن نیرو آیرودینامیکی می شود.”

هواپیمایی که در تصویر بالا مشاهده می کنید که تا حد زیادی هم شبیه به یک نیزه است,این قابلیت برای او وجود دارد که دو برابر سرعت صوت حرکت کند.

اگر این هواپیما ساخته شود می تواند جایگزین هواپیماهای Concorde و Tupolev Tu-144  شود و تنها هواپیمایی باشد که مافوق سرعت صوت در حال حاضر به حرکت خود ادامه می دهد.

اولین هواپیمایی که قادر بود مافوق سرعت صوت حرکت کنید Concorde بود,این هواپیما به راحتی قادر بود ۱۰۰ مسافر را حمل کند,این هواپیما می توانست اقیانوس اطلس را در کمتر از ۴ ساعت طی کند.ولی به دلیل مشکلات مالی از جمله هزینه نگهداری بالا و قیمت چند صد دلاری بلیت این هواپیما,شرکت فرانسوی که این هواپیما را ساخته بود,مجبور به بازنشستگی و کنار گذاشتن این هواپیما کرد.

حالا باید این هواپیما غول پیکر سبز رنگ به صورتی ساخته شود که دیگر این مشکلات برایش پیش نیاید.با توجه به رشد علوم مهندسی باید این هواپیما مافوق سرعت صوت به صورتی طراحی شود که کارآمد تر و همچنین ارزان تر باشد.

اولداهم با گفتن اینکه Concorde از مهندسی بسیار بالاتری نسبت به زمان خود برخوردار بود اظهار امیدواری کرد که این غول سبزرنگ بتواند مقرون به صرفه تر ساخته شود.

من فکر می کنم که با توجه به رشد فزاینده ی بازارهای جهانی و ارتباط آن ها با هم بتواند یک هواپیما مافوق سرعت صوت بتواند محبوبیت زیادی پیدا کند,زیرا باعث سرعت گرفتن کارها می شود.حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم این هواپیما چه زمانی قرار است ساخته شود.

این تصویر متعلق به فناوری جدیدی است که scramjet نام دارد,این فناوری در مرکز تحقیقاتی ناسا در ویرجینا در یک تونل که برای شبیه سازی پرواز ساخته شده بود امتحان گردید و سرعتی که از این scramjet گرفته شده است حدود ۵ برابر سرعت صوت است,که برای من واقعا شگفت انگیز و حیرت آور بود.شاید برای خیلی ها هم هنوز این یک داستان تخیلی باشد ولی شاید روزی برسد که انسان ها حتی وسایلی بسازنند که با سرعت نور حرکت کنند.

Scramjet هیچ قطعه متحرکی ندارد و برای سوزاندن سوخت هیدروژن نیاز به جریان هوا دارد,تا عوامل حرکت آن فراهم شود اما این هوا جمع آوری شده باید دارای شرایطی باشد.باید هوای جمع آوری شده,فشرده و به اندازه کافی گرم باشد تا عمل احتراق به خوبی صورت بگیرد و این را هم باید ذکر کنم این فناوری فقط می تواند در سرعت بالا حرکت کند.

اما این فناوری نیز دارای مشکلات نقص فنی است.”گیلن” می گوید ما این انتظار را نداریم که نقشه ساخت این فناوری به این زودی به اجرا در بیاید.ما حتی نمی توانیم از آن در ارتش نظامی  استفاده کنیم چه برسد که به صورت عمومی از آن استفاده شود.

از آن طرف اولداهم هم پذیرفته است که هواپیماهای فوق سرعت صوت هنوز راه درازی را پیش رو دارند,اما امیدوار است که ۱۵ سال بعد شروع ساخت این هواپیما به اجرا در بیاید.

انسان ها همیشه برای ساخت انواع وسایلشان از طبیعت الگو گرفته اند.پرواز هم یکی از این نمونه الگوهاست,ولی اینگار موضوع از این پیچیده تر است و هنوز هم طرز پرواز پرندگان نکاتی برای الهام گرفتن دارند.

غاز و چند نوع پرنده دیگر در حین پرواز طولانی مدت خود از یک استراژی جالب استفاده می کنند.این پرندگان در این گونه پرواز ها شکلی V مانند از خود می سازنند,زمانی که جریان هوا به پرندگان جلوتر برخورد می کند  جریانی همچون گردباد برای پرندگان عقب تر از خود ایجاد می کند  که سبب کاهش کشش آنها در حین پرواز و در آخر هم صرف انرژی کمتر می شود.

حالا مهندسان از این الگو بهره گرفته اند و قصد دارند در آینده نه چندان دور از این روش پرواز استفاده کنند زیرا تحقیقات نشان داده است که این گونه پرواز باعث کاهش ۱۲ درصدی سوخت هواپیما می شود.

این طرح از مدت ها قرار بود که به اجرا در بیاید ولی مهمترین مشکل این گونه پرواز نکات ایمنی بوده است زیرا مهندسان مطمئن نبوده اند که بتوانند فاصله هواپیماها را  از هم به طور دقیق تنظیم کنند ولی گویا در این چند سال اخیر پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفته است,که افرادی همچون اولداهم و گیلن را امیدوار کرده است که از این فناوری در آینده نه چندان دور استفاده شود.

اولداهم می گوید:”با پیشرفت هایی که در صنعت ارتباطات هوایی صورت گرفته شده است,هواپیماها می توانند در یک سطح از راه دور و از طریق حسگرهای دوربین های مادون قرمز حرکت کنند.”

تصویر بالا یک بمب افکن  آمریکایی به نام B-2 Spirit است,که در حین پرواز در حال سوختگیری از یک هواپیمای مسافربری به نام KC-10 EXTENDER است.این فقط یک عملیات آزمایشی بوده است که در جولای ۲۰۰۶ در استرالیا به اجرا در آمده است.

این عملیات فقط در ارتش آمریکا صورت گرفته است و به این زودی خبری از سوختگیری در حین پرواز برای هواپیماهای تجاری وجود ندارد.این فناوری نیز دارای مشکلاتی است.اگر قرار باشد این فناوری مورد استفاده قرار بگیرد باید دارای شرایطی همچون وجود یک شبکه جهانی سوخت رسانی در تمام کشورها باشد.

با تمام این حرف ها باید منتظر بمانیم تا ببینیم در آینده فناوری های بالا می توانند وارد زندگی ما شوند و به بهبود پرواز های هوایی کمک کنند.

[ یکشنبه ۱۳٩٠/۱٠/٢٥ ] [ ۱٠:٢٧ ‎ق.ظ ] [ poorya ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
صفحات اختصاصی
امکانات وب